ראיון עם איתן קדמי

עם איתן קדמי נפגשתי בכמה גלגולים וכשליאור הציעה לי לראיין אותו מייד אמרתי כן, לפגוש אותו מעוד זוית. גבר שמחובר לצד הנשי והגברי שבתוכו, אני לא מכירה הרבה גברים כאלה. 

צילום: חדוה שפרעם

צילום: חדוה שפרעם

מה התשוקה שהובילה אותך למנדלה?

לה זה חשוב לך?
ראשית המנדלה לא הגיעה אלי מתוך תשוקה, היא פשוט הגיעה, בעצם ההבנה למה זה הגיע אלי זה היה בדיעבד. פשוט הגיעה יום אחד בצורה מפתיעה ואני בעצמי נדהמתי שמגיע אלי משהו שאני לא מכיר. 
במשך הזמן שאני עובד עם המנדלה באמת השאלה היא למה דבר כזה הגיע לחיי? ואני חושב שהסיבה היא שזה בא לעשות אינטגרציה בין כל החלקים שבתוכי. אם אפשר לתת לזה דימוי אז לפני המנדלה הייתי חבורה מסוכסכת וכל אחד מהחבורה מושך לכיוון שלו וזה גורם להמון בלבול ואחרי המנדלה היא חבורה מאוחדת ומלוכדת, ככה אני רואה את זה.
 
איך לדעתך בא לידי ביטוי הגברי והנשי בתוך האמנות?


המנדלה במהות שלה היא חיבור בין חלקים וכשאמרתי קודם מה שהמנדלה עשתה בחיים שלי היא עשתה חיבור עמוק בין הגברי לנשי בתוכי, היא עשתה איזה שקט כי הגברי והנשי היו כל הזמן במצב של מאבק והעבודה עם המנדלה עזרה לי להגיע לאחדות ולהרמוניה.
היום אני כל הזמן במצב של באלאנס בין שני החלקים. לפעמים אני יותר נשי ולפעמים אני יותר גברי - המצבים משתנים. המנדלה גם הבהירה לי את הגברי והנשי והפכה אותם לברורים יותר בתוכי. מה החלקים הנשיים? החלקים היותר רגישים, החלקים היותר מבינים, מתבוננים בצורה רכה לעומת החלקים הגבריים שיותר של שליטה, חלקים יותר של אומץ, מסע לחיפוש עם נכונות, נחישות עם ידיעה מה מושך אותי, מה אני רוצה, והמנדלה זה הביחד של זה. רגעים ככה, לפעמים מנדלה כזו או אחרת. זה עושה את זה מאין ריקוד בין הגברי והנשי.

 
איך זה מתבטא, גם בתוך הציור שאתה מצייר?


ברגע שאתה בתודעת המנדלה אתה כבר התודעה פנימית. והתודעה הפנימית אומרת שאתה הגברי והנשי. אתה לא רק דבר אחד. ומתוך התודעה של המנדלה אתה כל פעם שאתה מצייר מנדלה אתה נוגע במהות אחרת בחלקים שבך. 
ברגע שאתה מקבל את היצירה בלי שיפוט, יש חופש ואז אתה יכול למצוא את עצמך יוצר בכל מיני דרכים - לפעמים תהיה מאוד עדין מאוד רגיש ומאוד בעשייה כמו רקמה ולפעמים חלקים אחרים יצאו יותר אגרסיביים, יותר עוצמתיים, צבעים יותר חזקים.
זה כל הזמן להיות במין תנועה פנימית שבין לבין. אם אתה בא לזה בלי שיפוט אז אתה בעצם רוקד. לפעמים אתה ממזג את שניהם ובעצם במובן מסוים זה מהות של התשוקה של החיים להיות בריקוד ובמשחק של הגברי והנשי.

ציור: איתן קדמי
 
ציור: איתן קדמי
 

איך אפשר לעזור לאיכות הנשית לפרוח?
יש לי המון נסיון בעבודה עם נשים שבאות למנדלה. אני חושב שיש משהו שאני רואה כבר מן חתך מאוד גדול של התלמידות שלי. ראשית הן באות למוד כשהן בגיל מסוים שהוא גיל שכבר מאפשר להן לפנות לעצמן. זה משהו בסביבות 40-50 זה כאילו הן עברו איזשהו שלב.
אני חושב שיש משהו בנשים, הרוב שאני פוגש, שהמחויבות הגדולה שלהן זה לבית ולמשפחה ובמובן מסוים הן לא רואות את עצמן במקום ראשון. מזה נובע שרוב היצירה שלהן קורית בתוך הבית והמשפחה, חינוך הילדים. ברגע שהילדים קצת גדלים או הולכים לצבא פתאום הן פוקחות את עיניים ושואלות רגע איפה אני? מה אני עשיתי כל השנים? זה הרגע שבד"כ הן פוגשות את עצמן וחלק מהחיפוש מביא אותן למנדלה.
אני מרגיש שברגע שהן באמת מאפשרות לעצמן את החופש הזה אז זה גדילה מדהימה, פריצה, חיבור לעולם הפנימי העשיר שישב שם וחיכה הרבה זמן. אני חושב שנשים צריכות להיות יותר מודעות לזה שיש גם אותן. אפילו בגילאים יותר צעירים. אני לא חושב שהן צריכות לחכות. זה כל הקטע של האיזון הגברי והנשי בתוכן שנשים צריכות לזכור מי הן. לזכור גם את הצרכים שלהן גם כשהן בתוך בית ומשפחה. זה לא אמור להיות במקום.

שאלה הפוכה, איך אתה עוזר לגברים לפרוח, בעיקר באות אליך נשים...
יש גברים שלומדים אצלי, לא הרבה ואם כבר מגיעים אלו גברים שמחפשים את נקודת האיזון של כל החלקים שלהם. בד"כ הם גברים מדהימים מאוד רחבי אופקים ויש להם יכולת פנימית להתמודד עם כל המבנה הפנימי שלהם. וברגע שאתה מתחיל ליצור את המנדלה אתה בכל מקרה פוגש את עצמך. זה מאוד תלוי ביכולת שלך להיפתח לאני האמיתי. ככל שמידת הפתיחות תהיה יותר גדולה, ככה אתה תפגוש עוד ועוד חלקים והם יכנסו לתוך האחדות של המנדלה.

למה לדעתך יש לך בעיקר תלמידות ולא תלמידים?
זה שאלה גדולה שגם אני שואל את עצמי. לדעתי הבסיס הערכי של המנדלה הוא קצת מהפכה בסגנון הגברי של התרבות שלנו. אנחנו כרגע בתרבות שלנו שמים דגש ערכי את ההצלחה החומרית וגם במובן של להיות יותר צעיר, עשיר...
משהו במנדלה לא מציע הצלחה מכווננת. הוא פונה לחלקים אחרים של "בוא תהיה אתה, בוא תקבל את מי שאתה" ואני חושב שגברים פונים יותר למי שמבטיח להם שאם הם ייקחו את הקורס הזה חשבון הבנק שלהם יהיה יותר מלא, והם יוכלו יותר להצליח עם נשים, יותר בעבודה.
המנדלה לא מובילה בצורה ישירה למקום הזה. היא פשוט אומרת "בוא קח פסק זמן ותחקור מי אתה" וזה מפחיד, בעיקר מפחיד גברים. כי לך תדע מי אני, אני לא רוצה לדעת מי אני, אני רוצה להצליח בכל מחיר.
הכוונון הזה התרבותי שיש לנו היום מאוד, זה קשור למוח שמאל, שאנחנו שמים דגש מאוד גדול וזה בא על חשבון המוח הימני. וזה מביא המון חוליים בחברה שלנו ובעצם מה שמנדלה באה לעשות היא לאזן את שני הצדדים של המוח בכדי שאנשים יוכלו לחוות בריאות נפשית ופיזית. זה לא סתם שפתאום יש המון מחלות. גברים נוטים להתקפי לב בגלל העזיבה של המהות הפנימית שלהם. המנדלה היא קריאה לחזור הביתה.

לסיכום איך הגברי והנשי מתקיימים בתוכך?
זה לקח לי הרבה שנים לקבל שיש גם גברי וגם נשי בתוכי וזה המון עבודה לחבר ביניהם להפגיש אותם, לעשות שיחה בין הגברי והנשי. אני מרגיש היום שאני מייצג סוג של גבר שהגברי והנשי הם לא במלחמה. הם רק בהרמוניה ובשיחה ובשיתוף פעולה. במובן מסוים זה סוג של שלמות פנימית שאני מרגיש שההליכה בחיים שלי היא לפעמים אני אישה ולפעמים אני גבר. והדבר הזה עושה איזשהו סוג של שקט הרגשה של יש על מי לסמוך בפנים אני לא מחפש את זה בחוץ לא מחפש את החצי שלי בחוץ. במובן מסוים המפגש שלי עם נשים הוא לא על בסיס של הצורך אלא על בסיס של פגישה הכרות, בנייה ועשייה משותפת כאילו לשנות נקודת מבט לגבי מפגש בין גברים ונשים.

_________________________________________________________________________________________________________________________

איתן קדמי
איתן קדמי הוא אמן רב תחומי, מעצב גרפי,מאייר ,פסל וצייר. בעשר השנים האחרונות מתמקד במחקר ויצירת מנדלות. מפתח שיטת 'דרך המנדלה' להעצמה נפשית וגדילה רוחנית, ומכשיר מורים לשיטה זו בקורס שנתי. הוציא לאור את הספר 'דרך המנדלה' המוביל את הקורא צעד אחר צעד אל עולם המנדלות.
www.mandalaway.net