רוח הלימוד

הלימודים ב’נשים מצלמות’ הינם לא שגרתיים בנוף של לימודי הצילום. ישנם כמה ערכי יסוד הנשזרים זה בזה וביחד מייצרים את האווירה המיוחדת המאפיינת אותנו. אם הנך שוקלת ללמוד בנשים מצלמות, אנא קראי בעיון כדי שתוכלי להבין באופן ראשוני מה מצפה לך.

הצילום כראי לעולם הנפש
אי אפשר ליצור אמנות מבלי לגעת בנפש. האמנות מבטאת את מה שמתרחש בתוכנו, ולכן בכל הקורסים והתהליכים שיצרנו, תמיד תהיה הזמנה לתהליך פנימי ומידה מסוימת של חשיפה אישית. התהליכים הרגשיים בתהליך הלימודי נועדו לעזור ליצירה הצילומית לנסוק מעבר לתמונות 'יפות'. התמונות שתפיקו ממעמקי הנפש יהיו תמיד עמוקות יותר, בעלות הד רגשי, אמירה אישית ועוצמה אמנותית.

לדוגמה, כאשר תביא את יצירותיך לשיעור ותקבלי משוב, מרכז העניין יהיה – כיצד את משתקפת בעבודות שהבאת וכיצד טביעת העין הייחודית שלך מגיעה בהן לידי ביטוי?
יותר מאשר 
באיזה צמצם/תריס/ISO השתמשת, מעניין אותנו לגלות מה עולם התוכן שמעניין אותך, לאיזה נושאים את נמשכת ומה מאפיין את התנועה היצירתית האישית שלך.

צילום: אפרת ארנון ברזילי

סביבת עבודה חברית וכנה
סביבת העבודה שאנו יוצרות בנשים מצלמות היא חוויה של פתיחות וגילוי לב. כשאנחנו נכנסות לסטודיו, אנחנו משאירות בחוץ את היומרות, את המסיכות, את המאמץ להראות כמו סיפור הצלחה. אנחנו מייצרות מרחב שבו לגיטימי ובטוח להתבטא ולהחשף במלוא אנושיותנו. בואי כמו שאת, וככל שתביאי את עצמך במלואך, כך האיכות הזו גם תחלחל ליצירה שלך, אשר תלבש את הגוונים הייחודים שלך ותהפוך לכלי לביטוי אישי אמנותי.

סביבת עבודה שיש בה תחושות של קרבה ואמון, חום וחברות היא סביבה שתומכת בתהליכים היצירתיים של כל אחת מהמשתתפות. אנחנו מקבלות השראה זו מזו, לומדות להקשיב, מתנסות ומעיזות. יחד אנו יוצרות חממה שבה הרבה קל להעיז, להתנסות, לטעות, לצאת להרפתקאות צילומיות, להשתפר, לגדול.

צילום: שרית חביב

חדוות היצירה חשובה יותר משליטה טכנית
אין דבר קטלני יותר לאישה מצלמת בתחילת דרכה ממפל נתונים טכניים שמרגישים כמו סינית. תוסיפו לזה את המחשבה ששליטה טכנית במצלמה משמעותה "לדעת לצלם", ותקבלו מתכון מושלם לחווית חוסר ערך עצמי, תחושת בלבול וניתוק, ואובדן הרצון ליצור. 

על מנת שהצילום ימשיך להיות מקור של הנאה וגדילה בחיינו, אנחנו צריכות להיות כל הזמן עם יד על הדופק של חדוות היצירה שלנו. זה המשאב שלנו שמחבר אותנו על מעיינות של השראה, שמוציא אותנו מהבית לשדה, שגורם לנו להתאהב במצלמה ולגלות איתה ארצות. ואם מתגנבת אליכן תחושת קטנות ואפסיות רק כי אתן לא יודעת מה המשמעות של כפתור מסוים במצלמה… נפלתן בפח. קומו. השליטה הטכנית אמורה לשרת את היצירתיות שלכן ולא לשעבד אתכן ולהאפיל עליכן. 

צלמו בלי לדעת, צלמו כמו שאתן רוקדות או שוחות או מחבקות. וסמכו על כך שבקצב הנכון לכן, גם הידיעה הטכנית תגיע.

צילום: ליאור מן

כמובן שיש חשיבות רבה להכרות עם המצלמה ולאינספור האפשרויות הטמונות בכל כפתוריה. כמעט בכל הפעילויות שלנו משולבים גם לימודים טכניים, בהתאם למסגרת הזמן ורמת הקבוצה. אבל – וזה 'אבל' גדול, הניסיון שלנו מראה שאין שום שיעור בעולם שיגרום לך להטמיע את רזי המצלמה. אם לא תלכי הביתה ותתרגלי עד שיצא לך עשן מהאזניים, זה כנראה לא ייקלט. 

בנוסף, רצוי לזכור, שרוב האנשים שמצלמים בשליטה ידנית מלאה על המצלמה עברו תהליך ארוך שנים של התנסות בשטח. כמו שאת לא מצפה מעצמך ללכת ללמוד פסנתר ואחרי שלושה חודשים לנגן כמו מוצארט הצעיר, כדאי מאוד שלא תצפי מעצמך לשלוט במוד הידני לאחר כמה חודשי לימוד. עדיף שתתקדמי צעד צעד ותתני לסקרנות הטבעית שלך להכתיב את הקצב ולהוביל אותך.

שאלות ותשובות

למה הלימודים הם רק לנשים? האם אפשר להגיע ללמוד אצלנו ללא ניסיון מוקדם? ומה הקשר בין נשים מצלמות לפוטותראפיה?
לאורך שנות הפעילות שלנו נשאלנו שאלות רבות – ריכזנו כאן את אלה שחזרו על עצמן הכי הרבה פעמים, עם התשובות הכי הגיוניות שהצלחנו לחשוב עליהן.

על ליאור וחדוה

הכל החל בחברות בין שתי נשים מצלמות: ליאור מן וחדוה שפרעם.
כצלמות וכבעלות מסע עשיר של חקירה פנימית, זכינו לחברות שיש בה דיאלוג המחבר בין העולם האמנותי לעולם הנפש. היינו יושבות שעות ארוכות וחולקות תובנות אישיות נלהבות לגבי האקט הצילומי והאופן הוא משקף את עולמנו הרגשי והאנושי.

הניוזלטר של נשים מצלמות

עדכון חודשי על מועדי קורסים, מאמרים ופעילות קהילתית

סגירת תפריט